After the confiscation of two paintings by Egon Schiele from the Rudolf Leopold Foundation as former Jewish property by the authorities in the USA at the end of 1997/beginning of 1998 (one has since returned to Vienna), East Tyrol was soon affected by the aspect of "Nazi art theft".
A circle that temporarily closed with the restitution of Albin Egger-Lienz"s "Dance of Death 1809" in 2006; shortly after the return of five Klimt paintings, including the "Golden Adele", to Maria Altmann by the Republic of Austria after years of struggle.
The first exhibits came into the existing Lienz "Museum Aguntum" before and after the death of the great painter in 1926. A massive enlargement of the collections is to be attributed to the years 1938-1942, when the city acquired Egger-Lienz works from Jewish collectors or through Viennese galleries on the one hand, and on the other hand came into the "enjoyment" of confiscated paintings and drawings through allocations. The Schloss Bruck, purchased and renovated by the city in 1942, was opened in 1943 as the "East Tyrolean Heritage House".
1950-1954 wurden sieben „arisierte“ Gemälde an die früheren jüdischen Besitzer zurückgeben: vier an Bernhard Altmann, zwei an Adolf Hochstim und eines an Camilla Kohn. Während man die Sammlung in der Folgezeit durch Ankäufe und ein Legat (Vermächtnis) erweitern konnte und während große Lokal-Ausstellungen den Bekanntheitsgrad des Malers, des Museums und der Stadt vergrößerten, sind in den letzten Jahren drei weitere Restitutionen in Sachen Egger-Lienz erfolgt, ein Rückgabe-Ansuchen wurde abgelehnt. Die Stadt hat sich ihrer Geschichte gestellt und die Provenienz von 38 "problematischen" Gemälden und Zeichnungen, die während der NS-Zeit nach Lienz gelangt waren, erforschen lassen.